Entreprenörens framgångsnycklar

För några år sedan var jag nominerad i EY Entrepreneur of the Year och fick förmånen att stå på scenen med Peter Hellgren, vd och grundare av IT-företaget Consid, som var finalist i kategorin Årets manliga stjärnskott.

Av moderatorn fick han frågan ”Vad är det som är så speciellt med att vara entreprenör?” Peter svarade:

Jag brukar säga att det är som att vara i krig. Det finns egentligen bara en skillnad mellan att vara i krig och att vara entreprenör. I krig kan det bli fred.

Det gick fnissades generat i salongen och de flesta åhörarna tänkte nog i sitt sinne att den största skillnaden är att folk dör krig. Vi entreprenörer log däremot i samförstånd till varandra.

Jag har ofta återkommit till Peter Hellgrens metafor när jag ska beskriva entreprenörskapet vedermödor. Det är många som drömmer om att vara vinnaren av de stora affären, men få inser hur mycket slit som ligger bakom.

Under mina år som företagare har jag lärt mig att motgångarna är betydligt fler än framgångarna. Och även när läget ser ljust ut måste man vara beredd på bakslag… En bank som drar in lånelöftet i sista sekund, en nyckelperson som säger upp sig i ett kritiskt skede eller en kund som väljer att avsluta ett viktigt avtal i förtid. Listan på hemskheter som kan dyka upp med kort varsel kan göras lång.

När bakslagen kommer (och det är när, inte om…) behövs en arsenal av verktyg i verktygslådan för att verksamheten inte ska raseras. Jag har kommit fram till några framgångsfaktorer som är avgörande:

  1. Bygg relationer. Du vet aldrig vem eller vilka som kan hjälpa dig förbi nästa hinder. Duktiga entreprenörer är ofta frikostiga med sitt kontaktnät och hjälper gärna andra – oavsett position eller titel. De vet att vinden kan vända snabbt och då är det värdefullt att ha en bank av gentjänster att kunna hämta hem.
  2. Var ärlig. Försök att vara så transparent som möjligt – både internt i organisationen och externt gentemot kunder och konkurrenter – det brukar löna sig i längden. Kan folk i din omgivning lita på dig, kommer de också att våga samarbeta eller köpa dina tjänster.
  3. Vårda dina konkurrenter. Många inser vikten av att vårda sina kunder eller sin personal, men allt för få inser vikten av konkurrenter. Jag har alltid haft en nära relation till flera av mina konkurrenter, oavsett vilken bransch jag har jobbat i. Det har gett mig ökad information om omvärlden och i ett knivigt läge kan det vara ett råd från en konkurrent som avgör, för få kan din verksamhet så bra som just dina konkurrenter.
  4. Slösa aldrig bort en riktig kris. Att vara företagare är aldrig en promenadseger, det finns utmaningar i alla branscher. De dyker dessutom ofta upp med kort varsel, men rätt hanterat kan en utmaning vändas till en tillgång.

Häromkvällen såg jag en klassisk krigsfilm på TV och påmindes då om Peter Hellgrens citat. Nog kan jag känna igen mig i känslan av ”krig”, även om jag varken ser gevär eller kanoner i min vardag. För lagkänslan, moralen, lojaliteten med uppdraget och den tydliga målsättningen att ”vinna” är troligen densamma.

2 reaktioner på ”Entreprenörens framgångsnycklar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *